Annonsørinnhold: enerWE Partner

Chul Christian Aamodt (Foto: Agnes Etienne)
Chul Christian Aamodt (Foto: Agnes Etienne)

Slik frigjør du tid til strategisk markedsføring

10 tips fra enerWE-gründeren som bidro til at forrige selskap han var med å bygge ble kjøpt for nesten en halv milliard kroner.

Publisert   Sist oppdatert

I denne artikkelen deler jeg erfaringer fra tiden som salgs- og markedsdirektør i Mintra, og erfaringer jeg til daglig gjør når vi nå bygger enerWE - Energibransjens digitale kanal.

Om Chul Christian Aamodt

  • Chul Christian Aamodt er utdannet sivilingeniør i Marin Teknikk ved NTNU. Etter endt studie var han ett år i SINTEF, før han i 2001 begynte som Key Account Manager i Mintra.
  • I perioden 2006 til 2013 satt han i ledelsen av Mintra med ansvar for salg, markedsføring, strategi og forretningsutvikling. Hovedmålet var å bygge og markedsføre Trainingportal.no - en skybasert bookingløsning for kurs i olje- og energibransjen. Han hadde også en sentral rolle i forbindelse med internasjonaliseringen av selskapet som nå er representert i Norge, Storbritannia, Dubai, Singapore og Dubai. Da Chul Christian Aamodt begynte i Mintra, hadde de 12 kunder i olje- og energibransjen. Da han forlot selskapet hadde antallet steget til mer enn 500 kunder, og det ble booket mer enn ett kurs i minuttet, døgnet rundt, året rundt på Trainingportal.no.
  • I 2014 ble Mintra kjøpt av et internasjonalt PE-fond for nesten en halv milliard kroner.
  • I 2014 startet Chul Christian Aamodt arbeidet med å løfte frem enerWE - Energibransjens digitale kanal. Her jobber han som administrerende direktør, og han har også ansvar for annonsørinnhold for enerWE Partnere som publiserer innhold på enerWE.no.

I enerWE er det kun jeg som jobber med salg, markedsføring og produksjon av tekst, video og podcast. Annonseinntektene på enerWE går til å finansiere to fulltids journalister som hver dag skriver om en bred energibransje.

Frem til 2018 har brukt mer penger enn vi har tjent. Slik kan det ikke fortsette. Vi gjennomfører derfor en rekke tiltak som bidrar til at salgsinntektene vokser, samtidig som vi med stor sannsynlighet i 2019 klarer å levere positivt resultat. Et av disse tiltakene er å frigjøre mer tid til strategisk markedsføring.

Tips 1: Lag en liste med repeterende oppgaver og automatiser disse

I tabellen under har jeg listet repeterende oppgaver fra min arbeidshverdag som jeg har automatisert. Her understreker jeg at jeg ikke selv skriver redaksjonelle saker, men at jeg har ansvaret for å spre innhold ut på sosiale medier.

Automatiser repeterende oppgaver

Innhold på enerWEFacebookLinkedinTwitterInstagram
Redaksjonelt innholdManuell postAutopostAutopostManuell post
enerWE Partner AnnonsørinnholdManuell postAutpostAutopostManuell post
StillingsannonserManuell postAutopostAutopostAutopost via Facebook Business Manager

Hver enkelt aktivitet tar ikke mye tid. Men for hver aktivitet må jeg gå inn på en app på mobilen, eller en nettside på desktop, kopiere lenker og tekst og lime inn og poste. Alt dette stjeler fokus fra de mer viktige tingene i arbeidshverdagen. Derfor har vi valgt å automatisere dette.

Tips 2: Lag maler for e-poster

Jeg har laget maler for e-poster som jeg ofte sender. Det gjør at jeg slipper å skrive disse på ny hver gang.

Det å skrive hver enkelt e-post tar ikke mye tid. Men for hver e-post er det en risiko for at man glemmer å ta med viktig informasjon, og det virker uproft å sende flere e-poster med påfyll. Alle disse e-postene stjeler fokus fra de mer viktige tingene i arbeidshverdagen. Derfor har vi valgt å lage maler for alle repeterende e-poster.

Tips 3: Lag autosvar basert på maler når noen registrerer seg via webskjema

Jeg har laget autosvar for alle type henvendelser som kommer inn via webskjemaer. Det kan være alt fra påmeldinger til konferanser, til henvendelser der noen ønsker mer informasjon om våre produkter og tjenester.

I alle autosvarene etterstreber jeg å gi nyttig informasjon, slik at autosvaret også har en verdi for den som henvender seg til oss. På denne måten opplever mottakeren at all informasjon som kommer fra enerWE Partner er verdifull informasjon (og ikke spam).

Tips 4: Gi alle tilgang til din kalender for booking av møter

Gjennom Google Analytics ser vi at det er mange som hver dag er inne på denne siden for å kikke på prisene for våre produkter og tjenester.

Alle som ønsker det kan booke møte med meg via web.
Alle som ønsker det kan booke møte med meg via web.

Øverst på siden har vi lagt inn kalenderen min, slik at annonsører selv kan velge tidspunkt for møte, og foreta møtebooking direkte på enerWE.no. Når de har booket møte, mottar de automatisk en e-post med møteinnkallelse, samt lenke til videokonferanse.

I tilfeller der annonsører sender meg e-post eller ringer meg og spør om når det passer å gjennomføre et videomøte, så sender jeg dem lenke til booking på web. Da sparer vi flere mail frem og tilbake for å finne tidspunkt som passer.

Tips 5: Lag en mal for repeterende prosjekter i Trello

Vi arrangerer egne konferanser. I tillegg bistår vi et stor antall aktører med markedsføring av deres konferanser.

Ved å bruke Trello.com, så kan vi enkelt sette opp og fordele arbeidsoppgaver frem mot konferansegjennomføring. Her inviterer jeg også andre prosjektdeltakere inn, slik at alle kan følge prosjektet via desktop eller mobiltelefon.

Vi har opprettet tre stadier i prosjektet:

  • To do
  • Doing
  • Done

Vi starter et nytt prosjekt med en lang standard liste over oppgaver som må gjøres i forbindelse med gjennomføringen av en konferanse. For hver konferanse så fjerner vi så de oppgavene som ikke er relevante.

Etterhvert som vi starter på oppgaver, så flytter vi disse over på “Doing”. Når en oppgave er gjennomført, så flytter vi oppgaven til “Done”.

Tips 6: Sett opp malbaserte kontrakter for digital signatur

Vi har et sett med standard kontrakter for blant annet årsavtale på stillingsannonser, enerWE Partner og innspilling av podcast.

Vi har sluttet helt å sende kontrakter som PDF som kunder må printe, signere, scanne og returnere på e-post. Alle våre kontrakter sendes nå ut for digital signatur via Hellosign.

Her har vi opprettet maler, som vi også har integrert med vårt CRM. Det eneste vi trenger å gjøre for å sende ut en kontrakt er nå å bestemme hvem vi skal sende denne til.

Vi opplever at kunder også signerer kontrakter raskere når de mottar kontrakten for digital signering. Da kan de signere når de er på reise, på hjemmekontor eller andre steder der de ikke har tilgang til printer.

Tips 7: Sett opp webskjema slik at Kunder selv kan registrere seg for å motta kontrakt for signering

Ofte har kunden bestemt seg for hva de ønsker å kjøpe av oss før de tar kontakt.

Kanskje har de fått oss anbefalt av andre aktører i en bred energibransje, eller kanskje har de sett hva vi gjør for andre aktører, og ønsker de samme produktene.

Vi har derfor satt opp ulike skjemaer for blant annet årsavtale på stillingsannonser, enerWE Partner og innspilling av podcast. Her kan kunden selv registrere seg for automatisk å få tilsendt tilbud og kontrakt for digital signering. Slik sparer både Kunden og vi tid, og så kan vi raskere komme i gang.

Tips 8: Opprett et bildearkiv med bilder som kan benyttes i markedsføring

Et bilde kan si er enn tusen ord, og i markedsføring er det viktig å forstå at rett bildebruk har stor verdi.

Samtidig er det også viktig å huske at all tid man bruker på å lete etter rett bilde, er tid man egentlig kan bruke mer fornuftig.

Vi anbefaler derfor å opprette bildearkiv i en god struktur i skyen, enten på Flickr, Google Drive eller tilsvarende, slik at dere raskt kan finne det bildet dere ønsker å benytte. Vi bruker både bilder tatt av profesjonell fotograf, og bilder tatt med mobil. For alle bilder som benyttes kommersielt er det viktig å innhentet samtykke fra de som er avbildet.

Tips 9: Gjør det enkelt for annonsøren å snakke med deg

Selv bruker jeg mindre og mindre tid på telefon. Det gjør også våre annonsører. Når noen ønsker å annonsere, så sender de meg en melding eller en e-post.

Men av og til så har annonsørene kun et kort spørsmål, kanskje trenger de en kort avklaring når de sitter i møtet og planlegger en annonsekampanje. Da kan e-post virke formelt.

Jeg har derfor lagt inn en chattefunksjon på enkelte av våre sider. Her kan annonsørene stille meg spørsmål, enten anonymt, eller med fullt navn.

De største annonsepakkene har vi faktisk solgt via denne chattefunksjonen, så for oss er den gull verdt.

Tips 10: Lag innhold som har verdi for leseren

Det tar tid å lage godt innhold, enten i form av tekst, podcast eller video. Men det tar også tid å lage middels godt innhold.

For å frigjøre tid til strategisk markedsføring jobber vi derfor hardt for å prioritere bort middels godt innhold, slik at vi kan ha fullt fokus på å lage innholdet som bidrar til at vi når våre mål.

Altfor mange misbruker tid på innhold der de først og fremst ønsker å fortelle om egne produkter og tjenester - uten å tenke på at innholdet man produserer bør ha en egenverdi for leseren.

Her er det ene spørsmålet du alltid må stille deg når du lager innhold;

«Har innholdet verdi for leseren?»

Et eksempel er denne teksten du nå leser. Dersom du har lest deg helt ned til slutten av artikkelen, så antar jeg at teksten har en verdi for deg. Da kan du svare «JA» på spørsmålet om innholdet har verdi for deg, og da er det også sannsynlig at andre vil svare «JA». Da er det også sannsynlig at noen av de som leser prater positivt om enerWE, og at det fører til at noen registrerer seg for å motta en kontrakt på årsavtale stillingsannonser, enerWE Partner eller podcast.

Når annonsørene selv tar kontakt, så slipper jeg å sitte og ringe cold calls. Da frigjør jeg tid til mer strategisk markedsføring.