Annonsørinnhold:

Prosjektleder Nedim Botic (tv) og 3D cad & scanning engineer Tom Wreen Johannessen planla den prestisjefylte jobben med stillasmodellering. (Foto: Beerenberg)
Prosjektleder Nedim Botic (tv) og 3D cad & scanning engineer Tom Wreen Johannessen planla den prestisjefylte jobben med stillasmodellering. (Foto: Beerenberg)

De arbeider på verdens største Equinorlogo

Beerenberg har vært sentrale i arbeidet med å lage verdens største Equinor-logo på Kårstø. 3D-stillasmodellering ble brukt i planleggingen av jobben.

Publisert   Sist oppdatert

I mange år har den store Statoil-logoen vært godt synlig fra E39 - særlig når du kjører i retning Haugesund og Bergen. Dimensjonene er enorme på den store tanken og den nye Equinor-logoen vil faktisk være enda synligere.

— Selve logoen er flyttet slik at man ser den bedre fra veien, forteller prosjektleder Nedim Botic i Beerenberg.

3D-modellering er effektivt I midten av mars i år startet Beerenberg arbeidet med å bygge stillas og dekke til tanken. Deretter er hele tanken malt og gjort klart slik at den nye logoen skulle monteres.

— Vi benyttet 3D-stillasmodellering under planlegging av jobben. Dette er en rask og effektiv metode, gjennom at vi får en komplett oversikt over stillasmateriellet vi trenger til jobben. Modellen benyttes dessuten til å forklare kunde hvordan vi har tenkt å utføre oppgaven, sier Botic.

Positive tilbakemeldinger

Det 80 tonn tunge stillaset har blitt bygget i henhold til 3D-modellen, der kunde enkelt kan se at alle kravene er oppfylte som utganger og tilkomst til toppen.

— Det å kunne visualisere jobben på forhånd gjør at alle blir mer delaktige i prosessen. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger knyttet til dette.

Selve jobben med å montere stillas og overflatebehandle tanken har også vært vellykket.

— Kompleksiteten i oppdraget ligger først og fremst i at stillaset er såpass stort. Arbeidet har blitt utført med god kvalitet uten HMS-hendelser.

Lokale medarbeidere

— Vi har benyttet en del av våre medarbeidere som bor i nærområdet. De har rett og slett gjort en ekstra innsats ut over sin vanlige offshore-rotasjon, og dette er noe vi selvsagt setter stor pris på, forteller Nedim Botic, og legger til: - Vi opplever gode tilbakemeldinger fra alle involverte i dette prosjektet. Så er det stas å jobbe på Kårstø igjen, både for våre medarbeidere og ikke minst for selskapet. Vi har jo tross alt levert oppdrag på Kårstø gjennom mange år, sier prosjektlederen for Beerenberg.