Annonsørinnhold:

Stillasoperatør Przemyslaw Zgarzinski (t.v) får sjokolade (mørk bestående av 70% kakao!) av prosjektleder Rune Erdal og blir samtidig minnet på det enkle og viktige budskapet. Foto: Beerenberg
Stillasoperatør Przemyslaw Zgarzinski (t.v) får sjokolade (mørk bestående av 70% kakao!) av prosjektleder Rune Erdal og blir samtidig minnet på det enkle og viktige budskapet. Foto: Beerenberg

Sjokolade skal få folk til å jobbe bedre

Enkle budskap gjennom morsomme og smakfulle effekter skal få alle medarbeiderne på Mongstad til å ha hodet på rett plass med et smil om munnen.

- I stedet på å fokusere på å gi folk kjeft hvis de ikke holder orden eller følger reglene, ønsker vi å gi positiv oppmerksomhet rundt det å gjøre ting riktig. Vi tror at dette bidrar både til mer arbeidslyst og selvtillit, forteller Rune Erdal, Beerenbergs prosjektleder på Mongstad.

Sammen med Equinor og flere andre selskap som gjør oppdrag på Mongstad, er han primus motor for en litt utradisjonell holdningskampanje.

En ryggmargsrefleks

I am proud of my work. I clean my workplace. I do my work correct the first time.

Når operatører og formenn starter sin arbeidsperiode innledes dette alltid med en velkomstsamtale. I februar i år startet velkomstsamtalen med utdeling av sokker med følgende budskap: I am proud of my work. I clean my workplace. I do my work correct the first time

Det var mye latter og kommentarer knyttet til utdeling av sokkene med det store smilefjeset på. Samtidig er det et alvor bak den humoristiske vrien.

- Vi ønsker at disse tre enkle setningene skal være en del av ryggmargsrefleksen til alle våre medarbeidere. Får vi til det, så både øker vi trivselen, produktiviteten og ikke minst sikkerheten, sier prosjektlederen.

Enkle budskap er mer effektivt

I hele år vil det være svært høy aktivitet på Mongstad, noe som gjør det enda viktigere å holde et høyt fokus på både kvalitet og HMS.

- Vi tror det er mer effektivt å fokusere på noe alle kan huske. Blir budskapet for komplisert, kan dette bidra mer til forvirring enn ønsket positiv effekt. Derfor løfter vi frem disse enkle setningene. For at folk skal huske budskapet, må det gjentas. Ikke bare en og to ganger, men vi må faktisk gjenta budskapet hver eneste dag. Og for at disse repetisjonene ikke skal oppleves som mas, så bruker vi humor, forteller prosjektleder Rune Erdal.

Ved siden av sokker, deles det ut t-skjorter, buffer og til og med underbukser med budskapet på.

Ved siden av sokker, deles det ut t-skjorter, buffer og til og med underbukser med budskapet på. I tillegg er det bestilt 25 000 små sjokolader.

Lystbetont repetisjon fremfor mas

Lystbetont repetisjon fremfor mas

Kampanjen inneholder tre dimensjoner, som alle rommer mye av de viktigste elementene på en trivelig arbeidsplass.

- For det første ønsker vi å fremme yrkesstolthet, noe vi tror er helt nødvendig for å levere god kvalitet og alltid følge reglene på arbeidsplassen. For det andre, så er det å holde orden på arbeidsplassen både forebyggende for HMS-hendelser, samtidig som det er tidsbesparende. Sist men ikke minst, så blir hverdagen mye enklere for alle på arbeidsplassen om samtlige klarer å gjøre arbeidet rett første gang – alltid, sier Rune Erdal.

Sjokoladene er med formenn og prosjektledelse nesten hver eneste gang de repeterer kampanjen.

- Sjokoladene gjør det lystbetont å ta kontakt med folk ute i felten og snakke om kampanjen. Slik vil vi få folk til å huske dette hele tiden, både i selve det faglige arbeidet så vel som at de kaster søppelet sitt rett sted første gangen, avslutter prosjektleder Rune Erdal.