SAT

SAT is a multidiscipline company with extensive experience from design, commissioning and operations. Services and software solutions for training and integrated operations cover all plant systems including Process, Utility , Electrical, Instrument, Control/Safety, HVAC and more.

Annonsørinnhold:

Arne Magnus fra SAT demonstrerer SATOS for myndighetene.
Arne Magnus fra SAT demonstrerer SATOS for myndighetene.

Aasta Hansteen (Statoil) skal bruke SATOS for digitale prosedyrer

Published

Plattformen er nå plassert på Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet. Anlegget skal driftes fra Harstad av Statoils driftsområde i nord.

Ved hjelp av SATOS vil prosedyrer og sjekklister bli tilgjengelig i digital form, både i kontrollrom og i felt på nettbrett og fra driftssenteret på land i Harstad. Alle vil se hvor langt man har kommet i en prosedyre og hva som skal utføres. Dette vil sikre at man kommer raskt opp etter en nedkjøring og bidra til sikker og effektiv drift av anlegget.

I Statoil brukes SATOS allerede på feltene Mariner (UK) og Johan Sverdrup.

SATOS vises på OTC

SATOS-løsningen er utviklet av SAT, og selskapet befinner seg nå i Houston, Texas for å delta på OTC (Offshore Technology Conference). SATOS-standen er nummer 4432 på messen, og i går var både Petroleumstilsynet (Ptil), Oljedirektoratet og Olje- og energidepartementet innom for å høre om SATOS. SAT viste hvordan SATOS styrker operasjonelle barrierer, og leder innen Informasjonsteknologi ved SAT, Henning Stalheim forteller at dette falt i god jord hos Ptil. Han understreker at OTC så langt har vært en bra opplevelse.

-Ja, jeg kan melde om meget god stemning her i Houston. Vi har fått mye besøk på standen så langt, og det er veldig hyggelig å se at folk er interessert i løsningen vi har utviklet.

SATOS gir oppdaterte prosedyrer og prosesser - direkte inn på nettbrettet

Som system sørger SATOS-løsningen for at prosedyrer og sjekklister blir tilgjengelige i digital form for alle involvert i driften av et anlegg eller en plattform, uansett hvor de befinner seg.

-Man kan enkelt logge inn via nettbrett og sjekke fremgangen i en prosedyre, eller få oversikt over hvilke oppgaver som gjenstår å utføre - enten man sitter i kontrollrommet, ute på feltet, eller i kontorstolen ved driftssenteret på land. Denne typen innsyn i sentrale driftsprosesser reduserer responstiden dersom noe uforutsett skulle oppstå, forteller teknisk sjef i SAT, Jan Ivar Nilsen.

- Vi blir her i to dager til, så kom gjerne innom oss på stand 4432, avslutter Nilsen.